Kennisorganisaties hebben vaak een bijzondere waarde voor hun klanten en voor het publiek. Vaak blijkt dat het effectief en overtuigend overbrengen van die waarde niet zo eenvoudig is. Ik adviseer klanten over het beter zichtbaar maken van hun maatschappelijke waarde. Ik help als interim adviseur of leidinggevende mee om de communicatie daarover te organiseren.
Een aantal voorbeelden uit mijn praktijk als interim adviseur of leidinggevende:
Kenniscommunicatie
Een kennisorganisatie wilde zich duidelijker publiekelijk profileren met haar vele kennisproducten. Niet duidelijk was hoe die producten moesten worden beschreven en aangeboden. Ik schreef hiervoor een plan van aanpak en hielp mee met de uitvoering daarvan.
Zichtbaarheid van producten
Een belangenvereniging merkte dat haar leden haar (nieuwe) diensten en producten niet voldoende wisten te vinden. Ik ontwierp een strategisch communicatieplan en hielp met de implementatie daarvan door middel van offline en online acties en evenementen.
Het organisatieverhaal samen verteld
Een goede-doelenorganisatie wilde dat haar managers beter in staat waren om hun organisatie en werkzaamheden overtuigend te presenteren. Ik bereidde een training voor waarin de gewenste strategieën en handelingen werden benoemd en uitgewerkt in praktische oefeningen. In enkele sessies heb ik kleine groepen managers getraind om te presenteren op basis van deze gezamenlijke visie.
Innovatief congres
Een organisatie wilde een memorabel congres organiseren op basis van een nieuw format: “Niet iets dat we ieder jaar al doen”. Ik hielp met het bedenken van een nieuwe opzet en vulde het programma met stakeholders van binnen en buiten in. Ook coördineerde ik de organisatie, de werving van en communicatie met sprekers en deelnemers. Ik werkte met alle partijen samen om het congres tot een succes te maken.
Strategische ontwikkeling corporate website
Een landelijke sportbond had klachten over de verouderde website. De site was niet raadpleegbaar op tablets en smartphones. leden konden hun eigen ranking niet raadplegen op de website. Ik hielp de klant met het opstellen van een ontwikkelplan en programma van eisen. Daarna selecteerde ik bouwers en ontwerpers via een pitch. Tenslotte coördineerde ik het bouwproces in een projectgroep tot een compleet nieuwe website online ging.
Herziening taken en positie communicatieafdeling
Een communicatieafdeling had veel medewerkers zien vertrekken en was daarnaast regelmatig van taakstelling en positie veranderd. Het management was ontevreden over deze ontwikkeling. Ik analyseerde taakstelling en functioneren van de afdeling. Ik ontwierp nieuwe uitgangspunten en taakstellingen. Nieuwe functieprofielen werden gemaakt en nieuwe mensen kwamen in dienst. Ik coachte medewerkers naar een nieuwe toekomst.
Zie voor meer voorbeelden onder de pagina Opdrachtgevers
Herkent u uw vraagstelling in een van deze casussen?
Aarzel dan niet en neem contact op met 06-49 67 01 32
of mail naar info@twigacommunicatie.nl
Ik voer een gedetailleerd intakegesprek
met u en stel daarna een aanpak voor die voor
u het meest effectief en voordelig is.