Programma VCP (Versterking CliëntenPositie) was een werkorganisatie van de voormalige Chronisch Zieken- en Gehandicapten Raad (CG-Raad) (het huidige Ieder(In)). Programma VCP had als taak de slagkracht en effectiviteit van lokale belangenbehartigers voor mensen met een beperking of chronische ziekte te verbeteren, o.a. door informatievoorziening, voorlichting, training en advisering.
Diverse opdrachten
Voor VCP zijn tussen 2008 en 2011 diverse opdrachten uitgevoerd:
- op basis van een nieuw strategisch plan werd een uitwerking daarvan gemaakt op alle communicatiefuncties.
- de basisformulering voor een nieuwe presentatie- en informatiestrategie. Hierin stonden nieuwe strategische benaderingen van de prioritaire doelgroepen en relaties centraal. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuw communicatie-initiatief, 15% Inclusief (zie verderop)
- een marktverkenning ten aanzien van het thema leerlingenvervoer
- bijdragen aan een nieuwe werkwijze van productontwikkeling, waarbij inzet en feedback van klanten een doel was, o.a. het formeren van de randvoorwaarden en werkwijze van een VCP-klantenpanel en het ontwikkelen van een klantgerichte helpdesk.
15% Inclusief!
Vanaf 2010 trad het Programma VCP meer publiekelijk naar buiten via het communicatie-initiatief 15% Inclusief! Hierbij is gekozen voor een meer eigentijdse benadering, namelijk niet door expliciet de kijker te richten naar de lokale belangenbehartigers maar naar degene die zij vertegenwoordigen. 15% van de Nederlanders heeft een handicap of chronische ziekte en zij vormen als zodanig een groep die een bijzonder grote maatschappelijke sociaal-economische en culturele waarde heeft. Door henzelf maar ook door mensen zonder handicap zich te laten uitspreken over de onmisbaarheid van hun partners, werkgevers, reisgenoten en collega’s met een handicap, werd duidelijk gemaakt welke rol mensen met een handicap feitelijk in de samenleving spelen en wat zij nodig hebben om hun ambities volledig te vervullen. De mens met een handicap niet als aparte doelgroep voorgesteld, maar als zelfbewuste burgers met gelijkwaardige wensen en eisen. Met als veelzeggende payoff: iedereen doet mee.
Herkent u uw vraagstelling in een van deze casussen?
Aarzel dan niet en neem contact op met 06-49 67 01 32
of mail naar info@twigacommunicatie.nl
Ik voer een gedetailleerd intakegesprek
met u en stel daarna een aanpak voor die voor
u het meest effectief en voordelig is.