10000 eyes afbeelding 1 gebouwen

In september 2011 veranderde in één actienacht het winkelgebied rondom Delfshaven in Rotterdam in een landschap vol vrolijke ogen. 10.000 ogen werden in de vorm van stickers en graffity aangebracht in de winkelstraten, op de trams, tramstations en metrostations van Delfshaven. Klapstuk van de campagne waren twee paar ogen van 9 meter doorsnee op de markante Europoint gebouwen aan de voet van de wijk Delfshaven. Vanuit de hele stad konden Rotterdammers deze ogen zien ‘waken’ over Delfshaven.

De campagne 10.000 eyes is uitgedacht in een creatief proces met bureau Golfstromen, De Ruimte Ontwerpers en Twiga Communicatie in opdracht van politie Rotterdam Rijnmond. Deze wilde door een creatieve en opvallende campagne meer aandacht geven aan het voorkomen van diefstallen en overlast in de buurt. De ogen waren bedoeld als een vriendelijke aansporing van winkeliers en bewoners om beter op elkaar en hun eigen eigendommen te letten, de buurt wat meer in de gaten te houden en tevens sneller naar politie of gemeente te bellen als er iets aan de hand is.

Ondersteunende actie

De ‘ogencampagne’ werd ondersteund door allerlei activiteiten in de wijk vanaf september tot en met november 2011. Daaronder viel de organisatie van een mobiel wijkteam (Safe Squad) die bewoners kon adviseren en assisteren,. Ook was er een actiekrant en stickermateriaal zodat bewoners zelf fietsen, deuren en andere objecten in de straat konden beplakken. Ook werd een mystery guest lamgs de wijkwinkels gestuurd, om aan te tonen hoe makkelijk het vaak is om spullen te ontvreemden.

Dansen, rappen en graffity

In de campagneperiode werd de aandacht op de acties gevestigd door leuke ondersteunende evenementen. Zo dansten buurtbewoners samen met politie- en gemeentevertegenwoordigers de zogenaamde ‘Safe Dance’, een flashmob! Deze werd vooraf uitvoerig geoefend door de leerlingen van basisscholen in Rotterdam Rijnmond. Daarvan werd ook een aardig filmpje geschoten. Ook werd door the Urban Family samen met productiebedrijf Reel Events geheel belangeloos een rapsong opgenomen met de titel ‘Het komt goed’

Tot besluit werd een lange muur bij de haven door basisschoolleerlingen voorzien van graffity (Safe Art). Hierbij kregen ze hulp van professionele graffity-kunstenaars. Het einde van de campagne werd ingeluid door een Kerstmarkt, waarbij ook al de plannen voor het jaar 2012 werden geformuleerd. De campagne is in 2012 voorgezet met een actie tegen auto-inbraken.

De actie is uitgebreid in de media-aandacht geweest en gedocumenteerd onder andere in Social Media DNA Video’s.

Opdrachtgever: Politie Rotterdam-Rijnmond, Deelgemeente Delfshaven, Jan van de Werken
Concept & Ontwerp: Golfstromen, Joop de Boer, Jeroen Beekmans en Daniel Cooper
i.s.m. De Ruimte Ontwerpers, Albert Hennipman en Maarten van Enkhuizen
Communicatie: Twiga Communicatie, Ronald Jas

Herkent u uw vraagstelling in een van deze casussen?
Aarzel dan niet en neem contact op met 06-49 67 01 32
of mail naar info@twigacommunicatie.nl

Ik voer een gedetailleerd intakegesprek
met u en stel daarna een aanpak voor die voor
u het meest effectief en voordelig is.

Jan van de Werken, projectleider 10.000 eyes

Ik heb met Ronald in het project 10000 eyes zaken gedaan. Ik heb Ronald leren kennen als een maatschappelijk bewogen mens met hart voor communicatie. Hij heeft een duidelijke mening van hoe communicatie als middel kan worden ingezet en zijn focus ligt op zijn klant en zijn product. Hij geeft je het gevoel dat je zijn enige klant bent is heel dienstbaar. Niets is hem te gek. Ronald kan snel en gemakkelijk op verschillende niveaus (operationeel, tactisch en strategisch) opereren. Kortom Ronald is een professional pur sang die je naar het volgende niveau brengt.

Jos van Der Horst, adviesbureau Quanta MnP

Ronald is een bijzonder prettig mens om mee samen te werken en in staat om op een zeer professioneel niveau met mij en mijn opdrachtgevers mee te denken. Mede daardoor werden goede resultaten geboekt waar mijn opdrachtgevers zeer tevreden over waren. Ik zal daarom voor Quanta NpM zeker ook de komende jaren de samenwerking zoeken met Ronald.

Ine Woudstra, accountmanager Bartiméus

Ronald was in 2016 interim hoofd Communicatie & Marketing. Een hele uitdaging, vanwege de samenvoeging van twee afdelingen en een onrustige tijd waarin de organisatie zich bevond. Ronald was een motiverende leidinggevende met een coachende stijl. Hij wist de afdeling te versterken, door uit te gaan van ieders eigen kracht en competenties. Sturend waar nodig, maar zeker stimulerend en aanmoedigend, wat een erg prettige en constructieve werksfeer tot gevolg had. Iedere medewerker kon rekenen op uitdaging en een luisterend oor. Na zijn vertrek stond er een stevige afdeling, met doelen, doelstellingen en medewerkers die zich binnen de nieuwe structuur weer konden ontplooien. Hij heeft daadwerkelijk een stevige voetafdruk gezet binnen de organisatie die nu nog steeds zichtbaar is voor onze afdeling.

Petra Wiebenga, freelance redacteur

Ik heb met Ronald samengewerkt in een websiteproject voor Squash Bond Nederland. Ronald was daarbij projectleider. Ik heb hem ervaren als een prettig persoon om mee samen te werken. Vanuit zijn jarenlange ervaring wist hij kundig de vinger aan de pols te houden qua voortgang van het project en afstemming met verschillende partijen.

Jacqueline Kronenburg, adviseur PA Kenniscentrum Sport

Voor Kenniscentrum Sport en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen heb ik Ronald graag ingezet bij (internationale) congressen en kenniscafés. We hebben heel goed samengewerkt in de projectleiding van een jubileumcongres en in de productie van een Engelstalig online magazine tijdens het TAFISA World Congress in Enschede. Bij speciale events als onze kennissafari of een werkbezoek vat hij vlot en toegankelijk de kern samen in goede artikelen. Ronald maakt indruk door bij drukte zijn hoofd koel te houden. In complexe discussies blijft hij altijd scherp analyseren en geeft hij steeds persoonlijke aandacht.

Hester Rippen, directeur stichting Kind & Ziekenhuis

Ronald was projectleider van het project Grip op vervoer, waarvoor ik consulent was. Ronald is een projectleider die de plannen tot in detail op papier zet en goed uitdenkt. De interne en externe communicatie en marketing zijn tot in de puntjes geregeld.
Hij brengt het team bij elkaar en zoekt naar ieders talenten zodat het team optimaal kan profiteren van elkaars inbreng. Als projectleider spoort hij aan tot eigen initiatief en eigen verantwoordelijkheid. Op deze manier wordt de tijd efficiënt besteed. En kom je als team tot een mooi eindresultaat ook als het project anders loopt dan verwacht.

Lex Linsen, infographic expert Linsen Communicatie

Ronald ontpopte zich als een vaardige intermediair tussen NISB en Linsen Communicatie om te zorgen dat de productie van een animatie met een korte deadline zo soepel mogelijk verliep. Hij wist alle schakels in de keten op de juiste manier, tijdig in de startblokken te zetten, zodat het proces zich optimaal kon afwikkelen, ondanks de vele betrokken partijen.