In september 2011 veranderde in één actienacht het winkelgebied rondom Delfshaven in Rotterdam in een landschap vol vrolijke ogen. 10.000 ogen werden in de vorm van stickers en graffity aangebracht in de winkelstraten, op de trams, tramstations en metrostations van Delfshaven. Klapstuk van de campagne waren twee paar ogen van 9 meter doorsnee op de markante Europoint gebouwen aan de voet van de wijk Delfshaven. Vanuit de hele stad konden Rotterdammers deze ogen zien ‘waken’ over Delfshaven.
De campagne 10.000 eyes is uitgedacht in een creatief proces met bureau Golfstromen, De Ruimte Ontwerpers en Twiga Communicatie in opdracht van politie Rotterdam Rijnmond. Deze wilde door een creatieve en opvallende campagne meer aandacht geven aan het voorkomen van diefstallen en overlast in de buurt. De ogen waren bedoeld als een vriendelijke aansporing van winkeliers en bewoners om beter op elkaar en hun eigen eigendommen te letten, de buurt wat meer in de gaten te houden en tevens sneller naar politie of gemeente te bellen als er iets aan de hand is.
Ondersteunende actie
De ‘ogencampagne’ werd ondersteund door allerlei activiteiten in de wijk vanaf september tot en met november 2011. Daaronder viel de organisatie van een mobiel wijkteam (Safe Squad) die bewoners kon adviseren en assisteren,. Ook was er een actiekrant en stickermateriaal zodat bewoners zelf fietsen, deuren en andere objecten in de straat konden beplakken. Ook werd een mystery guest lamgs de wijkwinkels gestuurd, om aan te tonen hoe makkelijk het vaak is om spullen te ontvreemden.
Dansen, rappen en graffity
In de campagneperiode werd de aandacht op de acties gevestigd door leuke ondersteunende evenementen. Zo dansten buurtbewoners samen met politie- en gemeentevertegenwoordigers de zogenaamde ‘Safe Dance’, een flashmob! Deze werd vooraf uitvoerig geoefend door de leerlingen van basisscholen in Rotterdam Rijnmond. Daarvan werd ook een aardig filmpje geschoten. Ook werd door the Urban Family samen met productiebedrijf Reel Events geheel belangeloos een rapsong opgenomen met de titel ‘Het komt goed’
Tot besluit werd een lange muur bij de haven door basisschoolleerlingen voorzien van graffity (Safe Art). Hierbij kregen ze hulp van professionele graffity-kunstenaars. Het einde van de campagne werd ingeluid door een Kerstmarkt, waarbij ook al de plannen voor het jaar 2012 werden geformuleerd. De campagne is in 2012 voorgezet met een actie tegen auto-inbraken.
De actie is uitgebreid in de media-aandacht geweest en gedocumenteerd onder andere in Social Media DNA Video’s.
Opdrachtgever: Politie Rotterdam-Rijnmond, Deelgemeente Delfshaven, Jan van de Werken
Concept & Ontwerp: Golfstromen, Joop de Boer, Jeroen Beekmans en Daniel Cooper
i.s.m. De Ruimte Ontwerpers, Albert Hennipman en Maarten van Enkhuizen
Communicatie: Twiga Communicatie, Ronald Jas
Herkent u uw vraagstelling in een van deze casussen?
Aarzel dan niet en neem contact op met 06-49 67 01 32
of mail naar info@twigacommunicatie.nl
Ik voer een gedetailleerd intakegesprek
met u en stel daarna een aanpak voor die voor
u het meest effectief en voordelig is.