Bartiméus is een organisatie die mensen met visuele beperkingen helpt hun leven optimaal in te richten. Ik heb namens deze organisatie mogen bijdragen aan drie communicatiepijlers van de toekomst: de sterkere profilering van de kennisfunctie, de herijking en herinrichting van de afdeling Communicatie tot een afdeling Communicatie en Marketing en het verkennen van nieuwe communicatie- en profileringstaken in de nieuwe strategische koers van Bartiméus.
Kennis beter in beeld
Bartiméus wordt steeds nadrukkelijker een kennisinstituut. Ik heb de afgelopen jaren diverse bijdragen geleverd aan de versterking van de profilering van Bartiméus als kennisinstituut, bijvoorbeeld door het sterker presenteren en ontsluiten van kennisproducten op de website en andere platforms, het verbeteren van de presentatie van de Bartiméus publicatiereeks en het beter planbaar maken van kenniscommunicatie van de 19 interne kennis- en expertisecentra. Ook werkte ik mee aan diverse publicaties, zoals het Kennismagazine. In 2020 heb ik meegewerkt aan de volgende belangrijke stap: het afstemmen van kenniscommunicatie binnen een consortium van Nederlandse instituten die zich specialiseren in ontwikkeling van kennis over visuele beperkingen.
Herziening communicatiefunctie
In 2016 heb ik intern onderzoek uitgevoerd naar het functioneren van de communicatieafdeling. Hierop is een nieuwe communicatievisie vormgegeven, samen met de afdelingsmedewerkers en het management. De afdeling heeft de domeinen marketing en communicatie nu tot haar kerntaken gemaakt. Daarbij zijn nieuwe functies opgezet en ingevuld. Ook is de aansturing van website en intranet binnen de organisatie gebracht en zijn verantwoordelijkheden beter toebedeeld. De toekomstige inzet van relatiebeheerders met marketingtaken is ingezet met een trainingstraject.
Koers versnellen
In 2017 mocht ik als een van de ‘koersversnellers’ de nieuwe strategische koerslijn ‘Op De Kaart’ uitwerken. Doelstelling hiervan is het (uiteindelijk) zorgen voor beeldvorming en professioneel contact met alle 300.000 mensen in Nederland die slechtziend of blind zijn. Dit betekent een bredere en meer intensieve publiekscommunicatie. De basis hiervoor is gelegd door een imago-onderzoek, een interne verkenning van nieuwe aansprekende content en kennis die communicatief ingezet kan worden voor het bereiken van de doelgroep. Ook is een eerste aanzet tot een programma voor de 1.200 medewerkers van Bartiméus gemaakt. Dit programma traint hen in het ambassadeurschap voor eigen organisatie, vak en branche. Het programma is medio 2017 overgenomen door een vaste kracht.
Herkent u uw vraagstelling in een van deze casussen?
Aarzel dan niet en neem contact op met 06-49 67 01 32
of mail naar info@twigacommunicatie.nl
Ik voer een gedetailleerd intakegesprek
met u en stel daarna een aanpak voor die voor
u het meest effectief en voordelig is.